Monday, December 12, 2011

The Ripper is back

Jack Rozparovač, známy skôr pod krycím menom Raiden, sa vracia v multiplatformovom titule, vychádzajúcom zo sveta dnes už pololegendárnej série Metal Gear Solid. Toto sú moje dojmy ako fanúšika tohto kultúrneho fenoménu po zhliadnutí nového traileru, odvysielaného včera na udeľovaní videoherných cien VGA 2011.


Nové vkračovanie (ako by ste preložili výraz interquel?) nesie honosný a správne japonsky prdnutý názov METAL GEAR RISING: REVENGEANCE. Samotný fakt, že hra bola formálne vyradená zo SOLID série beriem ako pozitívum.  Nechajte ma to vysvetliť.


Séria Metal Gear Solid redefinovala spôsob, ako sa rozprávajú príbehy vo videohrách a jej autor Kodžima Hideo sa pokladá za zakladateľa tzv. stealth akcií, kde nejde o to postrieľať všetkých nepriateľských vojačikov, ale nájsť spôsob, ako nepozorovane infiltrovať strategický objekt za pomoci rozličných fígľov a hráčovho umu. Pri tom všetkom nám autor predkladá svoje myšlienky o slobode, vojne, zmysle dedičnosti v genetickom a kultúrnom zmysle a rozohráva modernú mytológiu fantastických charakterov, ktorá vychádza z tradície hollywoodskych blockbusterov, no umelecky ich necháva ďaleko, preďaleko za sebou. Hrdinom týchto hier nie je nik iný ako ikonický charakter a slávny operative s mierne lascívnym menom Solid Snake. MGS je a zostáva ojedinelým fenoménom vo svete interaktívnej zábavy, ktorý môžem z celého srdca odporučiť aj ľuďom zaujímajúcim sa o hry len periférne alebo vôbec.


Už dávnejšie bolo avizované, že v hre Metal Gear Solid: Rising nemalo ísť o „tactical espionage action“ (označenie, ktorým sa honosila séria MGS), ale o „lightning bolt action.“ Hlavnou postavou nemal byť Solid Snake, ale Raiden – japonsky 雷電, čo značí boha hromu a búrok. Štýl hry sa zmení z rozvážneho, taktického postupu na odviazanú akčnú „řezbu“. Mal to byť prvý vysokorozpočtový projekt z MGS univerza, na ktorom sa nebude priamo podielať jeho tvorca, scenárista a režisér Kodžima, ale ostane len v pozícii producenta. Preto sa mi javí rozumné rozhodnutie zmeniť názov a formálne ju tak vyradiť zo série, ktorá tvorí uzavretú a premyslenú pentalógiu. Ale teraz k RISINGU samotnému.


Dejovo zasadený medzi MGS2: Sons of Liberty a MGS4: Guns of the Patriots, je to príbeh v ktorom sa dozvieme ako sa Raiden zmenil z tohto:


na toto:


a nasekal pri tom tisíce protivníkov na plátky, pri ktorých jemnosti by aj majster sašimi slzu uronil. Problémom je práve fakt, že sa pravdepodobne nebude jednať o súčasť MGS kánonu, ale len hru zasadenú do rovnakého univerza. Je otázne, ako ďaleko budú siahať zásahy majstra Kodžimu, ale asi budú len minimálne, keďže hru nevyvíja jeho tím, ale vydedenci z Capcomu, štúdio Platinum, ktoré má za sebou pomerne úspešné, ale z širšieho kultúrneho hľadiska úplne zanedbateľné hry ako Bayonetta, Vanquish a Madworld.


Práve vklad duchovného otca série je tým, čo robilo MGS výnimočným a preto si nerobme ilúzie, že by sa RISING priblížil myšlienkovému a emocionálnemu presahu do životov tisícov fanúšikov tejto série. To však neznamená, že z toho nakoniec nemôže byť zábavná hra (a tentokrát konečne aj na PC, lebo priznajme si, u nás je to stále najrozšírenejšia herná platforma a Playstation-only štatút všetkých dielov po druhom bol pre veľa tunajších hráčov malou zradou) Preto vy, MGS kultom nedotknutí čitatelia, pokojne skončite s čítaním a choďte si niečo pozisťovať o sérii Metal Gear Solid a vy, ktorí ste zapredali dušu Big Bossovi, čítajte ďalej.


Ako som naznačil, moje dojmy sú značne zmiešané. Z čisto herného hľadiska je kladený nebývalý dôraz na ľubovoľné rezanie protivníkov rozličným štýlom, čo znie morbídne a v akcií to vyzerá veľmi polovičato. Autori sa patrne nevedeli rozhodnúť, či spraviť úplný krvák (ten by však zaiste nazapadal do drsnej, ale čo sa týka explicitného násilia konzervatívnej estetiky MGS, na ktorú sme zvyknutí) alebo anime bojůvku s typicky „gumenými“ postavami a ostali niekde na pol cesty. Preto z protivníkov rozpačito vyskakujú akési rozmatlané polygóny. Je takisto škoda, že neprístupnosť hry zabráni výchovne vplývať na mladšie generácie, ale bez Kodžimovho odkazu je to asi aj tak jedno.


Ukážka z hry naznačuje, že by sa tu mohli využívať pohybové ovládače. Áno, táto marketigová pasca, zábava pre celú rodinu, ktorá tvorí povinný doplnok konzolí vo všetkých domovoch dôchodcov v USA. Myslím tým smiešny Move pre Playstation, trápny Kinect pre Xbox a teraz aj PC. Verzia na Wii U zatiaľ nie je potvrdená, ale s pohybovým ovládaním by to bol ďalšia jasná voľba. Zábavnosť a pohodlnosť takéhoto ovládania je veľmi pochybná, no kvôli RISINGU by som si bol ochotný takýto ovládač hádam aj zaobstarať. Kto má záujem, nech si pozrie zmienený trailer z VGA, je ich dosť na youtube či gametrailers, dávať ho sem nebudem, lebo ja osobne si videá na blogoch púšťam málokedy.


Čo sa týka scén vykresľujúcich dej a nové postavy, hlodá vo mne pikaču pochybností. Máme tam niekoľko kybernetickými implantátmi vylepšených frajerov, ktorí až podozrivo pripomínajú inú kultovnú sériu, ktorá sa v poslednej dobe dočkala pokračovania. Porovnajte:

Blbeček, ktorého Raiden v REVENGEANCE poseká na lego.
Adam Jensen, hlavná postava DEUS EX: HUMAN REVOLUTION.
Zdá sa mi to, alebo používajú rovnaké tužidlo...?

Vysvetlením môže byť, že nový Deus Ex spoluvytvárali iní Japonci, a síce finálnefantázijoidní Square-Enix. Otázku prevedenia vedľajších charakterov však nechajme bokom a zamerajme sa na postavu hlavnú. Je nadmieru nepravdepodobné, že budeme sledovať celý jeho prerod z trochu zženštilého manekýna na kybernetického mäsiara, no i tak mi nedá otázka, ako sa Jack z toho milého chlapca plného nádejí v lepšiu budúcnosť s nabúchanou priateľkou po boku na konci MGS2 zmenil na toho zatrpknutého, nihilistického samuraia, ktorý by si cynizmom a chrapľavosťou svojich hlášok nezadal ani s tým starým psom Snakom v MGS4. A odpoveď „War changes us, Snake. Into beasts,“ ktorú utrúsi istý pašerák zbraní v Guns of the Patriots tentoraz nepovažujem za dosť uspokojivú.


Tento odstavec a potom ďalší nech preskočia tí, čo nehrali MGS2, lebo nasledujú SPOILERY: Je zaujímavé sledovať power creep, čo sa Raidena týka a naopak marginalizáciu metal gearov, v priebehu celej série. Narážam na scénu z traileru, keď vykopne tisíctonového metal gear RAYa do vzduchu a rozpolí ho svojou katánkou. Spomeňte si, ako sme týchto hošíkov museli pracne likvidovať pomocou stinger rakiet, no potom ich Solidus frustrovane postrieľal nejakým poloautomatom ako nejakú drobnú inconvenience :,). Pri tejto scéne z traileru už autori nebezpečne balansujú medzi coolness faktorom a prehnanosťou s komickým efektom. (SPOILER ALERT: Tí čo ste nehrali MGS4, preskočte hneď na ďalší odstavec!!!) Každý z nás má však tú hranicu, čo je ešte akceptovateľná anime hyperbola a čo už je nevkus, posadenú niekde inde. Nakoniec, čo je jeden drobný RAY proti týpkovi, ktorý vlastnými bedrami zastavil postupujúcu superzákladňu Arsenal Gear? :,p


Oveľa zaujímavejšia je však narážka na Raidenovu temnú minulosť, ktorá bola poodhalená v druhom dieli MGS série a dodávala jeho charakteru mnohými pseudo-fanúšikmi prehliadanú hĺbku. Narážam práve na oživenie jeho prezývky „Rozparovač,“ keď slúžil ako detský vojak v Solidusovej žoldnierskej armáde v Afrike. Práve tento odkaz vo mne vzbudzuje nádej, a preto by som nad príbehom REVENGEANCE a Raidenom predčasne nelámal palicu. Okrem toho chcem zistiť, či z Jacka skutočne bude nový Gray Fox. :,)

Svoje dojmy by som uzavrel vyjadrením opatrného optimizmu. Herne sa jedná o žáner, s ktorým majú jeho vývojári značné skúsenosti a Kodžimov dohľad ako producenta snaď zabráni, aby titul uviazol v povrchnosti a marazme, ktorý vystihuje súčasnú generáciu videohier. Nie, nepôjde o žiadne umelecké dielo, ale stále sa im možno podarí prekvapiť nás príjemnou a zapamätateľnou skúsenosťou v (teraz už kyberneticky augmentovanom) žánre military fantasy s príjemnými prebleskami dávnej slávy tej skutočne významnej série diel, ktorými bola Metal Gear Solid.

THIS is what I call "a close shave" !

A nakoniec, veľmi vydarený raidenovský cosplay pre vaše divácke potešenie. Zvyšok cosplayu nájdete na:  http://omegaplay.wordpress.com/2011/08/30/cosplay-metal-gear-solid/# A je to, samozrejme, dievča.

No comments:

Post a Comment